In Nederlands tijdschriftenland is er voor ons westerse vrouwen enorm veel te lezen. Om een paar voorbeelden te noemen van vrouwentijdschriften zijn daar magazines als Viva, Elle, LINDA, Marie Claire, Nouveau, Glamour, Margriet, Flair en Cosmopolitan. Kortom, het aanbod is aanzienlijk en het lijkt erop dat er voor iedere vrouw wel wat bij zit van haar gading. Dat geldt in elk geval voor de meeste westerse vrouwen. Maar hoe zit dat dan met vrouwen uit het Midden-Oosten die in Nederland of België zijn komen wonen?
Vrouwen uit landen als Turkije, Marokko, Libanon, Irak, Syrië en andere landen uit die regio hebben een heel andere culturele en religieuze achtergrond dan westerse vrouwen. Hun waarden en normen zijn anders dan de onze. Hun kijk op de wereld is anders dan de onze. Ze kleden zich op een heel andere manier dan wij en het voedsel dat ze bereiden verschilt ook met dat van ons. Kunnen zulke vrouwen zichzelf herkennen in tijdschriften als de Elle, Viva of Nouveau?
Om een tijdschrift attractief te maken voor vrouwen, moeten er raakvlakken zijn met de identiteit en de belevingswereld van vrouwen. Vrouwen moeten zichzelf kunnen herkennen in een tijdschrift. Bovengenoemde tijdschriften sluiten naadloos aan bij de identiteit en de belevingswereld van westerse vrouwen. En kleding gekocht bij Kidsbrandstore sluit goed aan bij het imago van de hedendaagse jeugd. Helaas is dat vaak niet het geval bij vrouwen uit het Midden-Oosten die de wereld veelal vanuit een islamitisch perspectief bekijken.
In 2004 werd het eerste tijdschrift uitgegeven voor mediterrane vrouwen. Initiatiefneemsters was de Turkse Senay Özdemir. Het tijdschrift werd SEN Magazine genoemd. Sen is het Turkse woord voor “jij”. Helaas was de oplage te laag en is het tijdschrift niet langer te verkrijgen. In 2011 verscheen het magazine HODA voor het eerst, opgericht door de Marokkaanse Hoda Hamdaoui. De intentie van HODA Magazine was om een ‘veilig’ tijdschrift te representeren voor de Marokkaans-Nederlandse (jongere) vrouw. Dat wil zeggen dat het tijdschrift geen schaars geklede modellen of uitbundige artikelen over seks bevatte.
Waar HODA Magazine zich meer toespitste op de lifestyle van Marokkaans-Nederlandse vrouwen, was het AYA Lifestyle Magazine meer op de religieuze beleving van moslimvrouwen gericht. Dit tijdschrift is opgericht in 2014 door Kawtar Najjar. Aya betekent “koranvers” of “teken” en Aya Lifestyle wil zeggen: een islamitisch verantwoorde levenswijze. De modellen in dit magazine zijn allen moslima en dragen modieuze bedekkende kledij en poseren met of zonder hoofddoek. Alle artikelen in dit tijdschrift verwijzen minstens eenmaal naar de koran, Allah of de profeet Mohammed. De waarde van de vrouw wordt regelmatig aangehaald en draagt bij tot het zelfrespect van de moslima.
Het is jammer dat de genoemde tijdschriften voor vrouwen uit het Midden-Oosten niet langer in de schappen liggen. Daarentegen zijn er wel magazines online, bijvoorbeeld HS magazine/HS women, een digizine die een inspiratie wil zijn voor moslima’s.