Met de opkomst van het internet hebben veel soorten magazines het een stuk moeilijker gekregen. Wat men vroeger in een magazine las, is nu online te lezen en vaak gratis. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor informatie over bruiloften. Is er eigenlijk nog een markt voor bruidsmagazines?
Als je het woord intypt in een zoekmachine krijg je nog ruim 4600 resultaten, maar in de winkel zijn er vaak maar 2 verschillende tijdschriften te vinden. In 2008 vergelijkt deze dame een aantal tijdschriften die over trouwen gaan, ze bestaan allemaal nog en één daarvan is gevestigd in België. Maar in Nederland vind je met name de Bruid terug in de winkels. De reden dat vrouwen een tijdschrift over trouwen kopen is vaak om geïnspireerd te raken en plaatjes uit te knippen. Ze verzamelen voorbeelden voor op een zogeheten moodboard. Eigenlijk een ouderwetse manier van het gebruik van Pinterest.
Pinterest is een vorm van sociale media. Je kunt het zien als een online prikbord waar je plaatjes en foto’s op kunt “pinnen” die jij interessant vindt. Aan ieder bord kun je een thema hangen, waaronder bijvoorbeeld het thema ‘Trouwen’. De trouwmarkt is op deze trend ingesprongen. Speur het internet af op leuke voorbeelden van locatieaankleding, trouwjurken of bloemendecoratie, en bruiden-in-spé halen hun hart op. Deze foto’s kunnen vervolgens toegevoegd worden aan Pinterest borden die door menigen – met de juiste privacy instellingen – worden bekeken. Op deze manier wordt het veel makkelijker gemaakt om specifiek te zoeken naar inspirerende informatie en ideeën voor je bruiloft. Waarom nog de moeite nemen om op zoek te gaan naar een magazine en daar uit te knippen en te plakken? Zeker als het aanbod niet zo groot is.
Daarbij komt dat de markt voor trouwen steeds kleiner wordt. Over het algemeen trouwen er minder mensen dan vroeger waarbij een traditionele bruiloft ook niet altijd wordt gevierd zoals men gewend is. Er zijn veel verschillende vormen te vinden, allemaal passend bij het bruidspaar. Bruidsmagazines gaan meestal uit van traditionele bruiloften waardoor de content niet geheel passend is of aansluit bij deze tijd.
Toch is het aannemelijk dat trouwmagazines altijd gedrukt blijven worden. Juist in de schaarste van dit type magazine is het opvallend om een tijdschrift over dat onderwerp terug te laten komen. Tegenwoordig is het zeer lastig om op te vallen in het digitale oerwoud met dit onderwerp. Daar waar je online moet knokken om een plaatsje kun je offline met een aantrekkelijk magazine nou juist net het verschil maken. Ook geldt dat veel mensen het vasthebben van een tijdschrift veel handzamer en prettiger vinden dan het staren naar een beeldscherm. Datzelfde geldt voor het lezen van een boek. Waar overigens over gespeculeerd werd dat het op den duur zou verdwijnen. Inmiddels worden er meer boeken dan ooit gedrukt. Dus met dat in het achterhoofd ziet het er voor de bruidsmagazines nog rooskleurig genoeg uit.