Over de toekomst van magazines wordt veel gespeculeerd. Zo wordt er geroepen dat tijdschriften uiteindelijk zullen verdwijnen. Maar er zijn ook pleiters die aangeven dat er altijd behoefte zal zijn aan het tactiele aspect van een blad. Dat er meer digitale magazines zullen ontstaan, is een feit. Maar een papieren versie heeft nog steeds veel meerwaarde.
Strategische mix
Uiteindelijk bepaalt de lezer of een tijdschrift nog waarde heeft. Maar zolang de maker een strategische publicatiemix bepaalt, blijft het interessant genoeg om een papieren blad te kopen. Zo zijn er momenteel veel magazines die online ondersteund worden door een website. Op deze website is andere informatie te vinden dan in het blad zelf. De content wordt op een andere manier samengesteld en is vaak wat vluchtiger.
De gebruiker beslist
Een magazine dat alleen op zichzelf staat, heeft misschien een minder rooskleurige toekomst. Maar zoals bijvoorbeeld vele DIY tijdschriften ook een website beheren, is de mix van een aantal mediavormen bij elkaar om een merk goed neer te zetten, een krachtige zet voor de toekomst. De gebruiker kan cross mediaal genieten van een select merk wanneer en hoe het hem of haar past. Dat is het belangrijkst.