Het is knokken geblazen als je met een nieuw tijdschrift de branche wilt betreden. Nederland heeft blijkbaar een overschot aan aanbod als het gaat om magazines. De concurrentie is daarom moordend.
Bladen uitgegeven door BN’ers
Er schijnt een hype te heersen. Veel BN’ers pakken de pen op en starten een eigen magazine. De ene keer is het een eenmalig magazine en de andere keer blijkt het een beslissing voor een lange termijn. Het voordeel voor BN’ers is dat ze weinig last hebben van de concurrentie. De marketing wordt een stuk makkelijker aangezien zij zelf de marketing vormen. Iedereen zal nieuwsgieriger zijn naar een magazine dat opgezet is door een bekende Nederlandse man of vrouw dan door een onbekende jonge vrouw van achterin de twintig. Opboksen tegen de kracht van bekende Nederlanders is dus best lastig want zij hebben ook nog eens de netwerken om een goed team te kunnen samenstellen.
Meeste concurrentie
De doelgroep waarbinnen de concurrentie het grootst is, is de doelgroep vrouwen. Voor hun worden er meer dan twintig magazines geproduceerd. Hierin zit nog wel onderscheid tussen thema’s als lifestyle en creativiteit, maar het aantal is flink. Als je als nieuwkomer hiertussen wilt opvallen, zul je een originele inslag moeten hebben en kunnen aansluiten bij de doelgroep.