Steeds meer bedrijven zien de noodzaak in van een integraal CRM-systeem. Vroeger was deze software enkel bedoeld om klantgegevens op te slaan. Moderne systemen kunnen veel meer: van saleskansen herkennen en huisstijldocumenten opslaan tot persoonlijke aanbiedingen genereren en analytische tools inzetten. Ook binnen de mediabranche is een CRM-systeem een geweldig digitaal gereedschap. In dit artikel kun je lezen waarom uitgevers van tijdschriften zouden moeten overwegen om een handig crm systeem voor hun bedrijf aan te schaffen.
Contact met adverteerders en andere externen
Het kan een hele opgave zijn om de lijntjes met klanten en bedrijven te beheren. Een goed customer relationship management systeem helpt je om de relaties met je adverteerders en abonnees te versterken. Met dergelijke software kun je alle contactgegevens van externe partijen, je partners, je personeel en je verkopers op een centrale plek krijgen. Bovendien vormen alle advertenties, afspraken en de bijzonderheden van elke relatie een overzichtelijk geheel, zodat iedereen binnen de uitgeverij voldoende aanknopingspunten voor nieuwe contactmomenten heeft.
Automatisering van je workflow
Het automatiseren van je bedrijf leidt vaak tot een vermindering van uitgaven. Daarnaast bespaart het onnodig werk en verhoogt het de productiviteit van je werknemers. Een CRM-systeem kan dit proces op verschillende manieren ondersteunen. Zo bevat het systeem sjablonen voor zowel advertenties als marketingcampagnes en abonnementen. Ook bevat het workflows die met elkaar geïntegreerd zijn opdat projecten stap voor stap gepland kunnen worden, wat je in staat stelt de voortgang ervan te bewaken.
Abonnementsbeheer
Als uitgever ben je niets zonder je trouwe abonnees. Maar het bijhouden van abonnementen kan een tijdrovende klus zijn als er geen goed overzicht beschikbaar is. Vervang daarom je verouderde databases door de gestroomlijnde en geheel op jouw branche afgestelde modules van een CRM-systeem. Hiermee kun je precies de goede velden aanmaken waarin je de details van je abonnees kunt opslaan. Je kunt er ook routes voor de bezorging van je tijdschriften in zetten. Deze routes kun je integreren met Google Maps. Ook faciliteert een CRM het doorvoeren van abonnementsvernieuwingen en -wijzigingen. Dit komt de klantvriendelijkheid uiteraard ten goede.
Betere sales krijgen
Als uitgever verkoop je behalve abonnementen en losse magazines ook advertentieruimte en diensten, en misschien tickets voor evenementen en goederen. Al deze sales kun je bijhouden in de CRM-software. Dat geldt ook voor je inventaris, bestellingen, verzendingen en incasso. Mocht je al over een commerciële website of e-commerce store beschikken, dan kan een CRM-module daarmee naadloos geïntegreerd worden. Dankzij de efficiëntie van deze software ben je in staat sneller je diensten, abonnementen en goederen te verkopen.
Mobiele toegankelijkheid voor je werknemers
De wereld wordt telkens mobieler. Steeds meer Nederlanders doen hun werk via een mobiel apparaat zoals een smartphone of een tablet. Daarom is een mobiele werkomgeving voor je bedrijf niet zozeer een extra optie, maar eerder een noodzaak. Moderne CRM’s worden geleverd inclusief een app voor mobiel gebruik. Zo kan een uitgever of editor op elk moment van de dag – waar hij zich ook bevindt – contacten opzoeken, activiteiten inplannen en salesmogelijkheden bekijken. Ook geeft het jouw medewerkers de mogelijkheid om salesrapporten in te zien, hun rooster op te vragen en direct contact met elkaar op te nemen via de chat.