Zoals men enige tijd geleden dacht dat het boek zou verdwijnen dankzij de opkomst van de e-reader, zo leek ook het einde nabij voor het tijdschrift. Maar tot op de dag van vandaag worden er nog steeds boeken en magazines verkocht. Veel tijdschriften beheren inmiddels wel een website of online tijdschrift als extra product. Maar wat is wijsheid?
Offline en online naast elkaar
Het is gebleken dat het een meerwaarde voor klantenbinding geeft als je in een offline media adverteert over de online mogelijkheden. Je klant kan op deze wijze onderdeel worden van een online community door een simpele klik middels bijvoorbeeld een like. Uiteindelijk wil iedere maker van een magazine dat hun fan schare er een is voor de langere termijn. Dat kan het beheren van een online magazine of website naast een offline tijdschrift voor elkaar krijgen.
Offline media wordt waardevoller
Er zijn trendwatchers die geloven dat offline advertenties daadwerkelijk waardevoller kunnen worden. Het versterkt de positie van een tijdschrift in de markt. Aan de andere kant blijft het digitale aanbod groeien en groeien. Opvallen in dit oerwoud kan op den duur een lastige kwestie worden. Juist het aanbieden van een mooi en interessant offline magazine kan een strategische zet zijn om op te vallen. Alhoewel het haast ondenkbaar is om genoeg waarde te creëren wanneer een magazine alleen maar offline opereert. Online appearance is niet alleen van belang om te voldoen aan behoeftes van klanten maar ook aan verwachtingen. De veronderstelling is dat lezers enigszins zullen fronsen als hun favoriete magazine niet beschikt over enige vorm van online media.