Troeven van magazine-advertenties

Snapchat, Instagram, Facebook en Youtube… In dit digitale tijdperk speelt marketing zich steeds meer en meer in de onlinewereld af. Daardoor kan je misschien denken dat advertenties in gewone magazines verleden tijd zijn. Jongeren, en zelfs iets minder jonge mensen, zitten voortdurend met hun neus in hun smartphone of tablet. Hoewel het klopt dat het belangrijk is om in te zetten op online en sociale media marketing, mag je toch de klassieke tijdschriften niet vergeten. En zeker nog niet afschrijven! Want zelfs vandaag kun je zeker nog voordeel halen uit een mooie advertentie in een dag-, week- of maandblad. Ben je benieuwd hoe, waarom en voor welke doelgroep deze aanpak het best werkt? Lees dan zeker verder!

Op welk medium je je marketing ook focust, het belangrijkste is om je reclame gericht in te zetten. De jongeren van vandaag zijn geboren met een smartphone in de hand en hun hele wereld speelt zich zo goed als af op sociale media. Als je product zich dus enkel richt op 15 tot 25 jarigen, doen advertenties in papieren magazines het waarschijnlijk niet zo goed. Vergeet echter niet dat er ook tal van online magazines bestaan. Zowel digitale versies van gedrukte exemplaren als tijdschriften die exclusief op het internet te lezen zijn. Deze worden wel gelezen door hippe en jonge mensen. Daarnaast is het ook belangrijk dat je het juiste magazine kiest om je advertentie te plaatsen. Het spreekt voor zich dat Advertenties voor schoenen zeker een plaats hebben in een modeblad maar minder geschikt zijn in een tijdschrift over wonen, bouwen en verbouwen. Gespecialiseerde magazines zijn ideaal als je je richt op een heel specifieke doelgroep. Denk maar aan wetenschappelijke bladen, tijdschriften over marketing of vakbladen over auto’s en moto’s. Een goed idee is om een interview te regelen met een magazine dat als referentie wordt beschouwd in jouw vakgebied, waar jij dan als expert aan het woord kunt komen.

Hoe moet je advertentie eruit zien?

Het is logisch dat Magazine-advertenties aangepast moeten zijn aan je doelgroep en het magazine waarin je adverteert. Als je doelgroep bestaat uit iets oudere vrouwen – een uiterst geschikt publiek is voor reclame in een dag-, week of maandblad omdat deze groep best nog veel tijdschriften leest – moet je voor een zachte, vrouwelijke look gaan zonder te overdrijven. Werk je samen met een magazine dat een strakke, industriële look aanhoudt dan moet jij je reclamecampagne op dezelfde manier opmaken. Een advertorial doet het altijd goed in gespecialiseerde vakbladen omdat ze eruit zien als een echt artikel en daardoor ook de interesse van de lezer wekken. Het is vervolgens de bedoeling dat je in het stukje enkele interessante weetjes verwerkt en nuttige informatie over het onderwerp meegeeft, waardoor de lezers iets kunnen bijleren, hun aandacht getrokken wordt en jij toch je merk en product kunt voorstellen. Als je voor deze aanpak kiest, moet je wel zorgen dat de opmaak, het lettertype, de kleuren en de foto’s helemaal passen binnen de lay-out van het magazine zelf. Als je het op de juiste manier aanpakt voor de juiste doelgroep, kan een advertentie in een magazine je heel wat opleveren!