Er worden jaarlijks duizenden tijdschriften uitgegeven in categorieën als publieksbladen, bedrijfsbladen en academische tijdschriften. Al deze magazines zijn voorzien van interessante artikelen die de lezer informeren, inspireren of vermaken. Maar hoe wordt deze content samengesteld?
Een magazine wordt gemaakt voor een bepaalde doelgroep die geïnteresseerd is in een specifiek onderwerp. Bijvoorbeeld vrouwen tussen de 50 en 75 jaar die van tuinieren houden. Vanuit dit uitgangspunt stelt een redactie een team samen en beslissen ze over de artikelen die voor de komende editie geschreven moeten worden. Soms is daar genoeg tijd voor als het een kwartaalblad is, maar soms zit er haast achter omdat het een weekblad is. Een schrijver, meestal een journalist, gaat aan de slag met het idee en doet onderzoek naar het onderwerp of neemt een interview af. Dit wordt aangeleverd in een document en samen met alle andere artikelen vormt dit de basis voor het magazine.
Daarna volgt het proces om te komen tot een passende opmaak. Designers zorgen ervoor dat het blad een bepaalde uitstraling krijgt en houden rekening met kleur, foto’s, afbeeldingen en plaatsing van de tekst. Niet alleen wordt de lay-out bepaald, ook wordt er rekening gehouden met snijlijnen, de juiste hoeveelheid pixels, en weergave van kleuren voor een optimaal resultaat als het blad gedrukt is. Er zijn natuurlijk tijdschriften die alleen online verschijnen, maar nog altijd worden er tijdschriften gedrukt op papier. De geprinte bladzijden worden per 16 stuks bij elkaar gepakt, in zogeheten katernen, om aan elkaar geniet, geplakt of ingebonden te worden. Het aantal oplages wordt bepaald door de opdrachtgever. De verspreiding verschilt per magazine. Sommige magazines gaan internationaal en kennen logistieke planningen, andere publicaties gaan landelijk of regionaal en worden rondgebracht. Magazines kunnen thuisbezorgd worden wanneer klanten een abonnement hebben. Sommige magazines hebben zowel abonnees als exemplaren die in winkels worden verkocht. Dit wordt strategisch bepaald aan de hand van de vraag van de doelgroep. De oplage die gedrukt en verspreid wordt, speelt hierop in.
De personeelskosten, publicatiekosten en distributiekosten vormen de totale uitgaven voor het maken van een magazine. Om deze kosten te dekken wordt gebruik gemaakt van diverse inkomstenbronnen. Eén daarvan is de structurele inkomsten die gegenereerd wordt door abonnees. Zij betalen een vast bedrag per periodiek wat een bepaalde zekerheid geeft voor de maker van het tijdschrift. De meeste magazines verdienen ook aan de verkoopprijs in de winkel. Hoe meer er verkocht wordt, hoe meer kosten gedekt kunnen worden of hoe meer winst. Als laatste wordt er vaak gebruik gemaakt van inkomsten door het verkopen van advertentieruimte in de tijdschriften. Het voordeel voor een extern bedrijf om te adverteren in een tijdschrift is dat het tijdschrift gekocht en gelezen wordt door dezelfde doelgroep. Omdat de advertentie directer een specifieke doelgroep bereikt, is het voor bedrijven vaak interessanter om in een tijdschrift te adverteren dan bijvoorbeeld in een krant. De meeste tijdschriften halen hun inkomsten uit een combinatie van deze mogelijkheden.