Tegenwoordig kun je bijna alles online doen. Van het afsluiten van een abonnement tot het kopen van allerhande spullen. Online heeft de toekomst. Dit lijkt alleen voor online magazines nog niet helemaal te gelden. In de afgelopen jaren hebben een heleboel bekende tijdschriften de eerste stapjes naar digitale en interactieve magazines gemaakt, echter zijn deze initiatieven ook geleidelijk aan weer verdwenen of op de achtergrond geraakt. De reden? Het produceren ervan kost een heleboel tijd, werk en dus geld, terwijl het relatief weinig online lezers oplevert.
In 2013 werd door journaliste Ellen Verbeek een overtuigde uitspraak gedaan. Ze voorspelde namelijk dat er in 2018 geen papieren magazines, op een enkele uitzondering na, meer zouden zijn. Wie tegenwoordig langs een kiosk loopt, ziet echter dat deze voorspelling nog niet echt is uitgekomen.
De reden hiervoor kun je in een aantal hardnekkige veronderstellingen over online magazines vinden.
Zo zouden online magazines effectiever moeten zijn dan gedrukte. Deze effectiviteit hangt echter sterk af van de doelgroep van het magazine. Voornamelijk jongeren en gezinnen zijn erg te spreken over digitale tijdschriften. Ouderen daarentegen zijn vaak toch wat conservatiever wanneer het gaat om dit soort zaken. Daarnaast wordt een gedrukt magazine doorgaans stukken intensiever gelezen en beter beoordeeld door alle doelgroepen. Gedrukte magazines worden in 32% van de gevallen compleet, dus van voor tot achter, gelezen. Dit in tegenstelling tot 18% van de digitale variant.
Ook is er de veronderstelling dat online magazines goedkoper zijn om te maken. De druk- en verzendkosten vallen immers weg. Hierbij wordt vaak vergeten dat hier een hele lijst aan andere kosten tegenover staan. Denk bijvoorbeeld aan softwarelicenties en databases met e-mailadressen. Daarbij komt vaak nog de wens om meer beeldmateriaal, zoals video’s en dergelijke te maken om het magazine ten volle te benutten. Dit kost uiteraard allemaal extra geld.
Als derde aanname wordt vaak gedacht dat digitale magazines beter voor het milieu zouden zijn. Echter is de belasting van papieren tegenover digitale magazines erg lastig te vergelijken, want logischerwijs kost online data een grote smak aan energie. En wanneer een digitaal magazine daarnaast ook nog minder effectief is, hoeft dit niet per definitie te betekenen dat dit duurzamer is dan gedrukte tijdschriften.
Ben je nu toch enthousiast geworden over het online lezen van magazines en heb je nog geen apparaat waarop je deze digitale tijdschriften kunt lezen, dan kun je bijvoorbeeld een macbook pro refurbished aanschaffen. Een refurbished apparaat is namelijk hergebruikte apparatuur welke een tweede leven gegeven wordt. Dit soort computers, tablets en telefoons worden aangekocht, helemaal nagekeken en, indien nodig, gerepareerd. Door het aanschaffen van een dergelijk apparaat draag je dus ook je steentje bij aan een lagere belasting van het milieu en een betere leefwereld.